Overgangsmad - 5 mdr.

6. maj 2010

Alder:
5 mdr.

Overgangsmad - 5 mdr.

Hej Helen

Tak for dit sidste svar – jeg vil høre om du ud fra min plan kan vejlede mig i, hvor jeg kan sætte endnu et måltid ind i dagens skema :O)

Ammes kl. 7.00 og puttes kl. 7.30 – sover 35 min.
Grød + vand af kop kl. 9.00 – spiser 7-10 skefulde – hun er rigtig god til at sige stop
Ammes kl. 10.30 og puttes kl. 11 – sover 3 timer
½ banan kl. 14 efter middagslur – ammes bagefter
Ammes kl. 16/16.30 og sover 35 min.
17.30 grøntsagsmos + vand af kop spiser 7-10 skefulde
19.30 ammes og puttes til natten
Spiser ofte kl. 2.30 – har sovet til kl.4, 5 og 5.30, så det faste føde har helt klart betydet at hun er mere mæt :O)

Så kommer spørgsmålene:
1) Vil du foreslå en omgang havregrød til morgenmad ca. kl. 6.30 – der spiser resten af familien nemlig og så evt. en tår hos mig inden putning kl. 7.30?

2) Eller er det bedre med en gang et eller andet inden ...

Annonce

... putning ca. kl. 19 og så ikke mælk inden hun skal sove – jeg vil nemlig gerne væk fra amning/flaske inden natten. Jeg kunne evt. starte med grød og tilbyde mælk 30 min senere og når hun så lærer at spise noget mere afviser hun måske mælken og så er det fint – hvad tænker du?

3) Hvornår kan jeg begynde at give mælk af kop til måltiderne?

4) Hvor meget mælk skal hun have i alt (modermælk, mme og evt. sødmælk)?

5) Jeg ved du anbefaler modermælk eller mme indtil barnet er 12 mdr. Kan hun få nok ved at jeg laver grød kun på mme og i diverse grøntsagsmos samt når hun begynder med sødmælk tidligere end de 12 mdr.? Så jeg helt undgår flaske og senest er færdig med at amme når hun er 8 mdr.? – der begynder jeg nemlig på job :O)

6) Kan jeg blende ærter og majs og så fryse dem ned og tage dem op løbende?

Glæder mig til at høre fra dig,

Med venlig hilsen
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder